Motywacja do ćwiczeń – 5 sposobów jak o nią dbać

Podejmując działania mające na celu zmianę niektórych elementów w naszym życiu, czy tych związanych z naszym domowym budżetem, czy ze zmianą nawyków żywieniowych i zrzuceniem zbędnych kilogramów, często spodziewamy się zamierzonych efektów w bardzo krótkim czasie. Gdy nasza sylwetka nie wygląda tak jak sobie ją wymarzyliśmy po kilku treningach, a na naszym koncie nie pojawiła się nagle wielka suma po kwartale racjonalnego gospodarowania budżetem domowym, nasz zapał opada. Wtedy coraz trudniej przychodzi nam zmobilizowanie się i wyjście z domu z torbą na siłownię, czy zaplanowanie budżetu na kolejny miesiąc.

Za taki stan rzeczy często obwiniamy brak motywacji, czyli czynników które będą nas napędzały do działania i powodowały, że będziemy mieli tyle samo wiary w sukces naszego projektu na każdym jego etapie.

Tak naprawdę wiele zależy od nas i od tego jak od samego początku podejdziemy do zaplanowania naszego zadania.

Poniżej opiszę kilka punktów, które pozwolą od samego początku zadbać o odpowiedni poziom motywacji i sprawią, że energia i zapał nie będą maleć.

Wyznacz cel
  • Określ jasno co chcesz osiągnąć. Nie wyznaczaj sobie celu – chcę schudnąć lub szybciej biegać. Wyznacz dokładne i precyzyjne wartości, np. chcę schudnąć 12 kg do lipcowych wakacji;
  • Upewnij się, że cel, który przed sobą stawiasz jest dla Ciebie ważny i że od samego początku zależy Ci na tym, żeby go osiągnąć;
  • Cel, który zamierzasz realizować musi być realny do wykonania. Nie porywaj się nie przebiegnięcie maratonu w tym roku, jeżeli do tej pory jedyny kontakt ze sportem miałeś za pośrednictwem telewizora 🙂
Podziel go na mniejsze etapy

Nic tak nie cieszy jak osiągnięcie celu, który przed sobą postawiliśmy, więc dlaczego naszego głównego celu nie podzielić na mniejsze i nie cieszyć się dzięki temu znacznie częściej? Podziel swój cel na mniejsze, szybciej osiągalne kroki. Pozwoli to także zaplanować konkretne działania.

Jednocześnie stawiając przed sobą mniej wymagające wyzwania przyzwyczaisz swój organizm do wysiłku fizycznego i mniej prawdopodobne będzie to, że zniechęcisz się do treningu.

Przyznaj sobie nagrodę

Jesteś już po pierwszym etapie? Zrealizowałeś pierwszy postawiony przed sobą cel? Świetnie! Zwiększ swój poziom satysfakcji z tego że udało Ci się dotrwać do tego momentu i daj sobie nagrodę. Nie musi to być nic wielkiego – np. wyjście na lody, wyjście do kina, czy ….

Rywalizuj ze znajomymi

Wiele aplikacji, pomagających nam monitorować nasze poczynania sportowe daje możliwość dzielenia się naszymi wynikami oraz wyznaczania wyzwań i zapraszania znajomych do rywalizacji. Nic tak nie wpływa na naszą motywację jak świadomość, że nasza koleżanka lub kolega właśnie wyprzedzili nas w liczbie odbytych treningów, albo są w stanie przebiec ustalony dystans szybciej niż my. Zdrowa rywalizacja zawsze daje nam dodatkowego, solidnego kopa do działania

Kontroluj postępy

Jeżeli zadbamy o to, żeby nasze cele były precyzyjnie określone i podzielone na mniejsze etapy, znacznie łatwiej będzie nam kontrolować postępy jakie wykonujemy. Dzięki temu będziemy widzieć jak stopniowo spada nasza waga, tracimy centymetry w pasie, czy jesteśmy w stanie przebiec więcej kilometrów. Dobrze też na samym początku wykonać sobie pomiar naszych możliwości, żeby wiedzieć z jakiego punktu startujemy.

Tak jak wcześniej wspomniałem, chcąc pracować nad uzdrowieniem naszego budżetu domowego, potrzebujemy silnej woli, wytrwałości i systematyczności. Również w przypadku pracy nad poprawieniem naszej formy fizycznej nie obejdzie się bez udziału tych cech.

Na koniec pozostaje mi życzyć Ci udanego treningu i sukcesów w realizowaniu Twoich wyzwań!  

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *